Hargai Diri

akal mengetahui potensi diri, lalu menghantar mesej ke dalam hati tentang mesej potensi diri, lalu disebarkan kesegenap tubuh, maka tubuh menjadi mampu berdiri sendiri....begitulah hidup manusia, dalam hidupnya berpesan-pesan

Thursday, September 30, 2010

1 yang keramat

Hari ni, banyak seruan2 ke arah kesatuan ummah yang menyeru manusia yang bertuhankan Allah dan bernabikan Muhammad SAW supaya bersatu, hari ni kite tengok keadaan umat yang bertuah ini makin hari makin di ancam perpecahan, kenapa kita menjadi begini?


Apabila kita sebut pasal kesatuan, ia merujuk kepada keadaan bersatu, saye lihat hari ini, manusia sebok melaungkan peperangan dan pertlingkahan antara satu sama lain, sesat menyesatkan , tuduh menuduh dan mcm2 lagi, kite dengar juga ada seruan-seruan yang mengajak kepada kesatuan , kebaikan , dan kesejahteraan.

Kini kita tgk masalah umat Islam makin meruncing dan jadi nanah yang tunggu mase nak pecah, je... umat Islam skrg ni tengah leka dengan budaya hiburan dan mcm2 lagi racun2 yang mencemari hidup...

kenape kita perlu bersatu?

1. Kita berkongsi  segala-galanya

Apabila umat Islam ni berkongsi segalanya, akan terjadilah Ummah yang bermaksud masyarakat universal yang dianggotai oleh berbagai jenis kaum dan bangsa disatukan oleh komitmen masing-masing terhadap Islam. Oleh itu, setiap individu Muslim secara automatik, mahu tidak mahu, adalah seorang anggota dalam kesatuan Umat Islam. Dalam erti kata yang lain iman dan tauhid adalah faktor penyatuan dan bukan lagi warna kulit, bahasa dan bangsa.

ade jugak orang2 Islam yang mengaku tuhannya ialah Allah, tapi mengaku jugak dia la yang paling betol, orang len plak salah, kalau mcm ni, mcm ne umat nak jadi kuat balik, kite tahu tentang sejarah umat Islam yang gilang gemilang, ramai tokoh-tokoh dan kerajaan -kerajaan yang kuat, contohnya Kerajaan Uthmaniah,  yang mempunyai empayar yang luas, kekuatan yang baik, ini disebabkan tentera dan rakyatnya bersatu, umat Islam dizaman tu  berkongsi segalanya dan dan berusaha untuk mengekalkan perkongsian yang ada. kita umat Islam berkongsi Tuhan yang satu , kiblat yang satu, syahadah yang satu, pendek kate sume same, hmmm bahase je mungkin lain, saya sedih kenape umat skrg ni suke sangat bertekak sama sendiri? nak tunggu negara bintang banyak  dan berbelang merah putih dan geng2 lanunnya  serang dulu kot, baru nak bersatu...hmm.

2. Masalah Umat Islam yang makin meruncing
Saya teringat satu tulisan syekh Yusuf Al Qardhawi, beliau menulis tentang 7 isu masalah umat Islam hari ni, iaitu: 
1. Kemunduran sains dan terknologi
2. Kezaliman sosial dan ekonomi
3. Kuku besi dan perjuangan politik
4. Isu pembaratan, serangan ideologi dan budaya
5.Pencerobohan golongan Zionist
6. Isu perpecahan umat arab dan islam
7. Acuh tak acuh dan keruntuhan moral..

kite tengok umat Islam skrg ni mcm hilang punca dek terpengaruh dengan pihak tertentu yang cube melagakan kite, orang yang cube pecah belahkan kite ni, memang 'ikhlas' menghuru harakan keadaan. hentkanlah fitnah dan menyesat-nyesatkan org lain.....Hntikan mulut2 busuk dari berbicara untuk pecahkan kita!







No comments:

Post a Comment