Hargai Diri

akal mengetahui potensi diri, lalu menghantar mesej ke dalam hati tentang mesej potensi diri, lalu disebarkan kesegenap tubuh, maka tubuh menjadi mampu berdiri sendiri....begitulah hidup manusia, dalam hidupnya berpesan-pesan

Tuesday, August 24, 2010

Istana Bertembok api

Ade sorang kawan saya ni, die seoarang mualaf, perempuan dan berasal dari Sabah, die berumur sama ngan  saya dan sedang mencari seoarang suami yang boleh menjadi pembimbing die dalam memahami Islam, sebab die pon baru 5 tahun bernafas sebagai seorang muslim, alhamdulillah, bertambah lagi umat Islam......

Di doakan die dapat suami yang baik lagi beramanah, hmm die ni cari suami yang boleh membimbing die ni, memanglah tugas suami kan bimbing isteri bukan merosak isteri, pastu die ni pulak cadangnya nak pergi ke Syria sebab nak belajar ilmu Allah kat sane.....so die nak la cari suami untuk jage die kat sane, saye doakan je die dapat suami yang senonoh dan baik, lagipun die baik, lagipun dalam Islam, tugas suami selain bagi nafkah, kan kene tarbiah isteri jadi baik,hehehe...teringat kata-kata seorang lecturer, kalau nak cari pemimpin, carilah pemimpin yang boleh tadbir keluarga dengan bagus.

  tapi saya risau la jugak kalau harapan die musnah macam tu je, sebab  saya dengar banyak citer la pasal muallaf ni jadi makin teruk sebab dapat pasangan yang alim sangat sampai tarbiah entah ke mane,, hmmm... risau lah jugak bile dengar tentang kes-kes artis kat Malaysia ni yang tidak tutup aurat, tapi nak tarbiah muallaf, pastu pasangan die tu kesianla, tak dapat apa yang diharapkan, saya pernah dengar la cerita orang kita ni kalau dapat pakwe  atau suami mat salleh bangga sangat sebab dapat orang luar negara tapi bagi saya, kalau kahwin ngan muallaf ni, pasangan perlu tarbiah jadi Muslim yang baik,  sikap ni la yang perlu diubah....hehe, tapi kalau orang kita kahwin dgn  awang hitam n mat mancung pun kene bangga jugak lah, sebab dorang pun orang luar negara, saya melihat juga, perkara tersebut akan menyebabkan mesej dakwah tak akan sampai, sebab yang nak mentarbiyah pun rosak, macam mana lah nak sasaran menjadi baik,saya terbaca kisah ketam mengajar anaknya berjalan lurus, mana mungkin si ibu ketam dapat ajar anaknya berjalan lurus, sedangkan dirinya jalan mengereng, yang paling dirsaukan, kebanyakan perkahwinan seumpama itu tidak akan kekal dan berkhir dengan penceraian. saya teringat hadis Nabi SAW yang bermaksud:
 Perbuatan halal yang dibenci Allah ialah Talak
                                                (Riwayat Abu Daud dan Hakim)
 Pasangan  juga perlu mlayan pasangan mereka secara yang baik, dan tidak menzalimi mereka
Firman Allah:


Dalam Islam juga, menyuruh pasangan melayan pasangan dengan baik, tidak menzalimi mereka
  Hai orang-orang yang beriman, tidak halal bagi kamu mempusakai wanita dengan jalan paksa dan janganlah kamu menyusahkan mereka Karena hendak mengambil kembali sebagian dari apa yang Telah kamu berikan kepadanya, terkecuali bila mereka melakukan pekerjaan keji yang nyata. dan bergaullah dengan mereka secara patut. Kemudian bila kamu tidak menyukai mereka, (maka bersabarlah) Kerana mungkin kamu tidak menyukai sesuatu, padahal Allah menjadikan padanya kebaikan yang banyak. (Surah Al Nisa: 19)



Harapan saya pada kawan saya tu, kalau dah dapat suami, jadilah isteri yang baik, pastu kepada bakal pasangannyan menjadi pembimbing yang baik lagi beramanah sebab Allah berfrman yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman , peliharalah dirimu dan keluarga kamu dari azab naraka.., saya mendoakan kawan saya tu mendapat seorang lelaki yang soleh...amin 







No comments:

Post a Comment